EN FÖRELÄSNING OM KLIMATFÖRÄNDRINGAR OCH TEATERFÖRESTÄLLNINGEN GRISMANIFESTET

Gislaveds naturskyddsförening i samarbete med Gislaveds kommun Fokus hållbarhet anordnar

EN FÖRELÄSNING OM KLIMATFÖRÄNDRINGAR OCH TEATERFÖRESTÄLLNINGEN GRISMANIFESTET
Den 18 oktober
Glashuset, Gislaved

Upplägg:
18:00-18:45 Klimatförändringar genom tiderna. Hur länge har vi vetat om problemet? (föreläsningssal)
19:00-20:30 Grismanifestet (stora salen)
Föreläsningen som ska hållas av Volker Kelm (representant från Naturskyddsföreningen i Gislaved) har temat ”Klimatforskning genom tiderna. Hur länge har vi vetat om problemet?”. Det är få som vet hur länge vi egentligen har varit medvetna om klimatproblemen. Genom att lyfta forskningen som berör klimatfrågorna berättar Volker Kelm hur långt bak i tiden man redan visste, och det är faktiskt mycket längre än vad man kan tro.
Nu är scenkonstgruppen ute på turné! Teaterföreställningen Grismanifestet är en teaterföreställning som har kommit till mot bakgrund av den pågående omvandlingen av vår världsbild, vetskapen om att hela vårt sätt att leva gått i baklås och att det nu krävs ett nytt sätt att se på människan och verkligheten. Pjäsen berör de händelser som har lett fram till dagens klimatsituation och har tagit fabeln till hjälp för att skildra utvecklingen. Föreställningen handlar om en kvinna som försöker hantera sin allt tilltagande oro för hur vi behandlar naturen. I föreställningen kommer hon på hur hon ska vända sitt missmod till en konstruktiv kraft. Grismanifestet skildrar genom en blandning av fantasi och realism frågor som rör klimatångest och människans roll i det rationella samhället.
Efter föreställningen kommer det hållas ett publiksamtal av journalisten Erik Lindfelt med lantbrukaren Ralf Tebaay som har grisuppfödning samt representanter från Naturskyddsföreningen och Gislaveds kommun. Samtalet kommer att ta upp hur man kan engagera sig och vilka möjligheter det finns att påverka och förändra.
MER INFORMATION
Anmälan sker senast den 14 oktober till sonia.denkiewicz@gislaved.se eller via telefon: 0371-815 43.
Välkomna!
Sonia Denkiewicz